Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Členové ProtiAltu udávají na policii za svobodu projevu

Docela jsem fandil aktivitám ProtiAltu, „občanskému sdružení na ochranu svobody jednotlivce“. Krátce po vzniku toho sdružení jsem dokonce koketoval s myšlenkou, že bych se stal jeho členem. S ohledem ale na moje členství ve Straně svobodných občanů jsem to potom zavrhl jako zbytečné štěpení mých aktivit a času.

I když mi přišly některé jejich antikomunistické postoje a výroky na Facebookovém profilu trochu laciné, nemyslel jsem si, že se členové tohoto sdružení sníží k ubohému udávání oponentů. O to více mě včera překvapil status na Facebookové stránce, který začínal slovy „kdyz jsme odchazeli ze sluzebny v Krakovsky (zadat aby policie zakrocila proti vlajkam se srpy, kladivy, hvezsami a Che Guevarou)…“ Ono to navíc nebylo poprvé.

„Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu do smrti bránit vaše právo to říkat.“
— Voltaire

Jelikož jsem vyloženě alergický na postihování lidí za nějaké vlajky či trička s tzv. „závadovými“ symboly, nikdy by mě ani ve snu nenapadlo někoho udávat za toto na policii. Chápu, že sami policisté ze zákona musí jednat, ovšem aktivně upozorňovat a udávat na služebně, to už chce mít práskačství přímo v genech. Propagace nacismu či komunismu mi může připadat lidsky odporná, ale jen tolerance i těchto extrémních názorů je projevem skutečné svobody.

Po mém komentáři na Facebooku, zda takové udávání připadá představitelům sdružení v pořádku, se mi dostalo odpovědi, že ano a následně se strhla diskuze.

Nejčastěji padal argument, že stejně jako by policie stíhala za propagaci hákového kříže, má stíhat i za propagaci komunistických symbolům. To je sice fakt, padni komu padni, ale pokud já jako občan s těmito zákony postihující svobodu projevu vnitřně nesouhlasím, mohu udělat alespoň tolik, že nebudu aktivně udávat nikoho. Pokud s nimi souhlasím, ok, pak ale nechápu, jak se někdo může zaštiťovat svobodou jednotlivce a přitom ji tímto způsobem hrubě pošlapává.

Další argument byl, že „než se zákon změní, jsou povinní jej všichni občané dodržovat. A přes to vlak nejede“. Určitě jste viděli film Musíme si pomáhat, kde Bolek Polívka alias Josef Čížek a jeho žena schovávají ve svém bytě židovského uprchlíka. Podle pravidla aktivního udávání porušování jakéhokoliv zákona, by jistě představitelé ProtiAltu šli manžele Čížkovi napráskat na Gestapo, jelikož se zcela určitě dopustili protiprávního jednání. Ordnung muss sein!

Nebo mě napadá jiný, dnes ne tak úplně nereálný případ. Komunisté by po příštích volbách sestavili s ČSSD vládu a zakázali by prostřednictvím zákona veřejně označovat minulý komunistický režim za totalitní, nedemokratický, nesvobodný a pod. Předpokládám tedy, že by členové ProtiAltu neváhali a šli by na nejbližší policejní služebnu napráskat své kolegy ze sdružení, protože zákon je zákon a přes to nejede vlak.

Dále mi bylo vytýkáno, že proč jsem se nikdy nezastával fašounů a neobhajoval jejich právo nosit si symboly jaké chtějí. Což není samozřejmě pravda. Viz:

Několik vět k tomu revolučnímu 17. listopadu O ideozločinu se nepochybuje, oživovat Hitlera je fuj! Chci mít právo popírat holocaust

ProtiAlt mě v tomto dost zklamal. Nechápu, jak se někdo může ohánět svobodou jednotlivce, ale přitom aktivně udávat lidi, kteří chtělí mít právo na svobodu projevu, na svobodu slova. Tím, že budu mít vlajku se srpem a kladivem či hákovým křížem, neomezuji ničí svobodu. Tím, že budu mít na tričku Adolfa Hitlera, K. H. Franka, Che Guevaru či Stalina, také nikoho neomezuji. Může mi to jako svobodomyslnému člověku připadat nechutné, ale to je tak vše, co s tím jako člověk hájící skutečnou svobodu můžu dělat.

„Přítel svobody je jen ten, kdo ji chrání i tehdy, když ta svoboda nese i plody jiné, než jaké mu chutnají.“
— Ladislav Jakl

Spousta lidí si myslí, že pokud tyto lidi umlčíme a zakážeme jim projevovat své extrémní názory, tyto názory vymizí. Ale takto to přece nefunguje. Jen je ještě více podpoříme v představě, že bojují proti utlačitelskému režimu, který je třeba porazit, a v očích jejich stoupenců z nich uděláme hrdiny.

A především – já chci vědět, že ten Franta Omáčka se srpem a kladivem v záběru ČT24 je nebezpečný komunista. Já chci vědět, že ten na první pohled sympatický kolega z práce hajluje každou sobotu na Václaváku. Tito lidé by bez hrozby trestu na sebe sami upozorňovali a dali možnost ostatním slušným lidem se s nimi nebavit, ignorovat je, nezaměstnávat je. Tím, že jim dáme možnost svobodně projevovat jejich zvrácené názory, sami sebe chráníme.

Autor: Jakub Hájek | neděle 18.11.2012 16:15 | karma článku: 21,81 | přečteno: 1985x
  • Další články autora

Jakub Hájek

Zapište se do registru dárců kostní dřeně, záchrana života nemůže být snazší

Nikdy nevíte, jestli právě teď někdo nečeká v nemocnici na transplantaci a nejste jediný vhodný dárce. Zní to trochu pateticky, ale může to být realita. ?Jde hlavně o to udělat ten první krok a zaregistrovat se.

23.8.2020 v 19:32 | Karma: 10,54 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

Vekslák z krněnskýho autobusáku

Pozor, následující text vykazuje známky sluníčkovosti. Čtěte jen na vlastní nebezpečí! Známe se už několik let, prakticky mě doprovází studiem na vysoké škole. No, známe... já znám jeho, on mě evidentně ne.

10.10.2015 v 17:19 | Karma: 33,24 | Přečteno: 5209x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

3 hlavní důvody, proč mě baví autostop

Letos jsem se vydal už po druhé na dvoutýdenní trip autostopem po Balkánu a po cestě jsem si postupně uvědomoval, co mi tento způsob dopravy dává a jaký má na mě vliv.

12.9.2015 v 17:22 | Karma: 9,87 | Přečteno: 398x | Diskuse| Cestování

Jakub Hájek

Hloupost a strach není omluva pro agresi

Strašák imigrace obchází Evropou a společnost se radikalizuje. Začíná se pomalu stávat akceptovanou normou na sociálních sítích posílat imigranty do koncentráků a "vlastizrádcům" na demonstracích vyhrožovat šibenicemi.

3.7.2015 v 20:05 | Karma: 27,93 | Přečteno: 4127x | Diskuse| Politika

Jakub Hájek

Sluníčkové holky v Balúčistánu aneb I malé dějiny píší vítězové

Je večer 28. října 2014 a ve Vladislavském sále sedí mezi jinými osobnostmi známý cestovatel Miroslav Zikmund. Prezident Miloš Zeman se mu totiž rozhodl udělit státní vyznamenání – Řád Tomáše Gariggua Masaryka za vynikající zásluhy o rozvoj humanity. O pět měsíců později se Miloš Zeman vyjádří na adresu čerstvě propuštěných českých turistek po dvouletém zajetí, že se dopustily hlouposti a způsobily starost všem okolo.

30.3.2015 v 22:00 | Karma: 26,81 | Přečteno: 2077x | Diskuse| Ostatní

Jakub Hájek

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník IV

Vydávám se po silnici směrem ke Starému Městu, pochybující, jestli mi to stanování stojí za to a co tady vlastně dělám. Koukám na mobil a už od dopoledne nemám žádný signál, což na happy náladě taky nepřidává. Říkám si nakonec, že ještě půjdu tak hodinu a zkusím případně stopovat auta jedoucí z Polska. No a pokud se nezadaří, jakože asi ne, někde prostě ten stan rozdělám.

27.2.2015 v 15:16 | Karma: 17,90 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Ostatní

Jakub Hájek

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník III

Ráno vstávačka kolem půl šesté, dobaluju poslední věci do batohu, snídám něco drobnýho a vyrážím směr olomoucký hlavák. Tam ještě nakupuju čokoládu jako základní energetickou surovinu na cestu a pivko jako základní energetickou surovinu do vlaku. A cigára. Na nástupišti se pohybuje hodně běžkařů a říkám si, že bych někdy měl zopakovat svůj srvajvl na běžkách.

25.2.2015 v 15:06 | Karma: 15,39 | Přečteno: 859x | Diskuse| Ostatní

Jakub Hájek

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník II

Chtěl jsem si vyzkoušet, jaké to je přenocovat v přírodě sám. Současně mě lákala představa zimního stanování na sněhu v horském prostředí, kde už to je trochu i o tom racionálním strachu a adrenalinu. Jako ideální pro stanovačku se zdály Jeseníky, které znám a jejichž hřeben mám docela prochozený, pak jsem si ale vzpomněl na Králický Sněžník, na který se už léta chystám vyrazit.

23.2.2015 v 11:27 | Karma: 15,82 | Přečteno: 1482x | Diskuse| Ostatní

Jakub Hájek

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník I

Čas od času postihne moji povahu, obvykle libující si v určitém stereotypu, nutkavá potřeba se nějak překonat. Takhle jsem třeba jako nijak zvlášť aktivní cyklista vyjel z Olomouce na Praděd a zpět (cca 160 km), vloni jsem stopem projel bývalou Jugoslávii , ačkoliv jsem nikdy před tím prakticky nestopoval. Mám také zatím pár neuskutečněných plánů jako výstup na zimní Rysy nebo 100km pochod. No a v poslední době jsem začal pociťovat nutkavou potřebu překonat se a poprvé přenocovat někde uprostřed přírody sám.

21.2.2015 v 16:20 | Karma: 9,25 | Přečteno: 894x | Diskuse| Ostatní

Jakub Hájek

Náboženství je bullshit, naději dává filozofie

Já a víra. Dlouhá léta tápání jsem hledal svůj vlastní postoj k otázkám „mezi nebem a zemí“. Dlouhá léta se mi v hlavě skládala mozaika obrazu, který jsem podvědomě znal, ale až teď dostává jasnější kontury, abych ho mohl popsat slovy. A ten obraz zjednodušeně říká: náboženství je bullshit.

14.12.2014 v 13:12 | Karma: 15,17 | Přečteno: 957x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

Zrušme tajné volby a naučme se nést občanskou odpovědnost

Jsem zastánce veřejných voleb – systému, kdy lidé nevolí anonymně do urny, ale naopak jejich hlas je spárován s jejich identitou a veřejně dostupný na internetu. Pro drtivou většinu lidí je to asi hodně kontroverzní, šílená představa. Lépe řečeno, drtivá většina lidí nikdy ani neuvažovala, že by se mohlo volit třeba jinak než tajně za plentou.

11.11.2014 v 18:12 | Karma: 8,97 | Přečteno: 497x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

Bez dotací by se točily jen Babovřesky…

Když dojde řeč na rušení dotací na kulturu a speciálně film, začnou zastánci starých pořádků argumentovat tím, že bez dotací by si na sebe dokázal vydělat jen primitivní brak jako třeba líbivá lidová komedie Babovřesky.

1.7.2014 v 15:15 | Karma: 16,44 | Přečteno: 1031x | Diskuse| Kultura

Jakub Hájek

Komunismus není sprosté slovo

Tento článek je takový můj coming out. Už delší dobu toto téma nosím v hlavě, ale dlouho jsem se vyhýbal o něm psát, protože komunismus je takové společenském tabu. Ve „slušné“ společnosti se sluší vůči komunismu pouze vymezovat, hledat v něm prapůvod všeho zla a jakmile se někdo jen pokusí nahlédnout na tento koncept z jiné perspektivy, je okamžitě označen za levičáka. Naštěstí jsem už dospěl do věku, kdy jsou mi termíny jako pravice a levice ukradené a jediným relevantním měřítkem ve vztahu k politice je pro mě míra etatismu.

7.3.2014 v 20:40 | Karma: 33,76 | Přečteno: 9010x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

O úctě k autoritám

Dnešní společnost není tak hierarchicky uspořádána jako kdysi, přesto se občas tu a tam objeví volání po „úctě k autoritám“. Lépe řečeno se úpadek úcty k autoritám považuje ze příčinu mravního úpadku a vzpomíná se na staré dobré časy, kdy slovo nějaké autority mělo velkou váhu.

23.2.2014 v 14:35 | Karma: 14,77 | Přečteno: 762x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

Uklízečka vyhodila sušenky, a definovala tak hranice umění

Zpravodajské servery včera obletěla úsměvná zpráva o italské uklízečce, která omylem vyhodila do smetí část „umělecké“ instalace jako například rozdrobené sušenky, a způsobila tak škodu kolem 10 tisíc eur. Je možné, že jde o pouhou marketingovou mystifikaci, ale to je koneckonců jedno. Ta historka totiž ukazuje, kde alespoň pro mě leží hranice umění

21.2.2014 v 11:22 | Karma: 26,69 | Přečteno: 1353x | Diskuse| Kultura

Jakub Hájek

Redefinujme hodnoty, jinak uhnijeme pod kulturním nánosem

Před rokem jsem si napsal poznámku: „Úkolem rodičů je vychovat dítě a úkolem dítěte je tenhle kulturní nános v průběhu života ze sebe smýt.“ Tehdy mi to jen tak vytanulo na mysli bez hlubšího přemýšlení co jsem tím vlastně chtěl říct, dnes jsem si ale uvědomil, jak moc je to pravdivé.

8.2.2014 v 20:08 | Karma: 10,58 | Přečteno: 700x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

O víře ateistické

Člověk má na nějakou věc názor. Někdo má zase jiný. A třetí říká, že „nemá názor“. Přitom má názor stejně jako ti dva předchozí. Nemít názor je názor sám o sobě. Absence názoru vyjadřuje postoj člověka k dané věci – ať už jde cílenou ignoranci, lhostejnost nebo pouhou pasivitu.

4.2.2014 v 12:19 | Karma: 12,12 | Přečteno: 633x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

Odpůrci homosexuálů se mýlí, rodina není veřejnoprávní instituce

Rád bych vyvrátil omyl, kterým konzervativci a vůbec odpůrci homosexuálních sňatků argumentují a v posledním článku jej rozvádí i Ladislav Jakl. Nechci se pouštět do obecné polemiky na toto téma, to už udělal lépe Martin Pánek, jde mi pouze o vyjasnění pojmů.

24.1.2014 v 21:22 | Karma: 13,31 | Přečteno: 1144x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

Obecná škola aneb Jak jsem pochopil Igora Hnízda a pana Součka

Mám rád filmy, které mohu vidět opakovaně, aniž by se omrzely, a vždy v nich objevím něco nového. Někdy to je i tak, že nějaký film znám z dětství a čím jsem starší, tím víc mu rozumím. Jako děti vnímáte jakž-takž děj, vizuální stránku a utkví vám v paměti určité zásadní okamžiky. Když daný film vidíte později jako dospělí, děj už dávno znáte a víc si všímáte detailů, charakterů postav, určitých symbolů a narážek.

25.12.2013 v 21:53 | Karma: 40,12 | Přečteno: 8588x | Diskuse| Kultura

Jakub Hájek

Politicko-společenský kompas

Jelikož se zajímám o politiku a o politickou filosofii vůbec, dlouho mě štvalo, že neexistuje (respektive jsem já nenašel) takový způsob dělení politických ideologií a směrů, který by byl dostatečně obecný, ale přitom nezavádějící. Zásadní problém mě známých politických kompasů je ten, že vždy vychází z tradičního pravo-levého politického dělení.

15.12.2013 v 10:11 | Karma: 8,86 | Přečteno: 746x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1600x
Jsem pětadvacetiletý absolvent korporátní krysařiny na Masarykově univerzitě, webový tvůrce na volné noze, infantilní rebel s uměleckými ambicemi. Jsem Ryba a často plavu proti proudu.

Seznam rubrik