Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M52i83l95o26š 15B16o86č74e47k 4677388478498

http://psr.sagepub.com/content/17/4/325.abstract

0/0
5.2.2014 0:11

J19o96s71e79f 65P66o40t48r 6240731437759

Věda tvrdí, že člověk má v mozku centrum, které se aktivuje při činnostech kolem otázky - co jsme, kam jdeme, prostě náboženské centrum. Evoluční teoretici říkají, že je vývojová slepá ulička, která v budoucnu vymizí.

Ale zatím toto centrum máme, a tak každý člověk bez rozdílu, až na úroveň dementů si občas tuto otázku pokládá - a musíte všichni uznat, že to prostě tak funguje a každý si svou existenci aspoň občas připustí.

Protože otázka, zda je Konstruktér, či není, je do současné doby nerozřešená - a to je prostě fakt s kterým nikdo nic nenadělá, jsou oba polaritní postoje vírou a nikoliv  jeden z nich vědecky dokázaným faktem.

0/0
4.2.2014 22:11

J74o15s77e30f 51P85o31t58r 6150251917359

Horlivým zastáncům vědecké víry, jako je třeba pan Polach bych připomenul .

Jsou dva vědní obory, které nám můžou rozřešit existenci nebo neexistenci Konstruktéra, je to fyzika a biologie.

Co říká fyzika :

Dovolil bych si ocitovat z časopisu Vesmír 2014/1, článek o Higgsovu bosonu od Jiřího Chýly. Článek je starý 14 dní.

"Ve standartním modelu fyziky vystupuje asi 25 parametrů, hmotnost, vazbové konstanty ......, které se fyzikové již dlouhou dobu bezúspěšně snaží spočítat či vysvětlit ....Jsou důležité pro existenci života na Zemi , ale z fyzikálních zákonů je vysvětlit nelze"(konec citátu).

Tato slova jsou jasný důkaz, že daleko pravděpodobnější pro vysvětlení naší existence je Konstruktér,. než druhá jediná možnost - Náhoda. Ovšem  dávat  sestrojení  mobilních telefonů jako argument proti Bohu je na úrovni 7. třídy základní školy. Co říká biologie: Vznik života je zahalen tajemstvím, a věda se ho snaží  vysvětlit pouze dohady, hypotézami, myšlenkovými konstrukcemi. Vývoj života byl 150 let vysvětlován darwinismem. Nyní je tato teorie v troskách a nebude dlouho trvat a bude označena jako největší vědecký podvod historie.Na jeho místo nastupuje evo-devo , evoluční vývojová biologie, založená na úplně jiných principech.

0/0
4.2.2014 21:37

R66o90m23a33n 21P25o17l29a87c83h 9760514597255

To jste asi ten článek nečetl celý, protože fyzikové mají docela dobrou představu, jak ty fyzikální zákony vysvětlit a to je pomocí antropického principu - tedy toho, že  existuje velké množství vesmírů, každý má náhodně nastavené parametry a v některých z nich čistě náhodou existuje to správné nastavení pro život..Je to to samé, jako že v loterii vždy někdo vyhraje, protože spousta lidí sází..

Co se týče evoluční teorie v troskách, to je ryzí křestanská propaganda, která nemá s realitou ani s vědou nic společného..

+2/0
4.2.2014 22:12

P73a28v69e32l 38K19r62e49j39č10í19ř 2532951803176

Vy umíte dokázat existenci jiných vesmírů? To se mi fakt líbí, Bůh ne, ale jiné vesmíry, ty jsou jako houska na krámě ;-D

Jinak pan Polach je známý tím, že má uvažování na úrovni 7. třídy základní školy, proto jakákoli debata s ním je marná a zbytečná.

0/0
4.2.2014 22:37

R88o43m92a15n 45P22o73l53a17c37h 9970664237865

Existence těch vesmírů je pravděpodobná na základě dobře prověřených fyzikálních teorií.Jestli já mám uvažování na úrovni 7. třídy, přečtěte si o tom třeba knihu Skrytá realita od Briana Greena. Profesora fyziky z Kolumbíjské univerzity snad nebudete podezírat, že má uvažování na úrovni 7. třídy...

+1/0
4.2.2014 23:14

P90a38v35e69l 35K21r12e87j81č86í81ř 2722261613226

Pravděpodobnost mě nezajímá. Napište až budete mít důkaz. Do té doby končím diskusi s vámi.

0/0
5.2.2014 15:31
Foto

V24l66a29d35i22m97í49r 83V45o24l12k10o 6740622947409

máte chyby už ve východiscích...tj. závěr je bezcenný

0/0
5.2.2014 7:27

R52o48m61a47n 71P82o83l69a69c14h 9110604167335

Však není problém ve slově víra. Problém je v tom, že víra náboženských věřících je založena na nesmyslných a špatných argumentech. A taková víra je špatná. Uvedu příklad některých takových argumentů věřících:

- Evoluce je nesmysl

- Pravděpodobnost samovolného vzniku života náhodou je takřka nulová.

- Subjektivní dojmy (Modlil jsem se za uzdravení kamaráda a Bůh ho uzdravil)

- Bible je věrohodný historický dokument

- Věřím, protože z toho mám dobrý pocit Atd.. Oproti tomu třeba taková víra ve vědecké poznání, je založená na historických zkušenostech - stačí se podívat kolem sebe (internet, mobilní telefon, mikrovlná trouba, očkování proti nemocem, atd..)a vidím, že funguje. Jestli má vědecké poznání hranice? Možná, ale zatím není důvod si myslet, že to tak je. Takže taková víra je rozhodně více opodstatněná, než víra v Boha.

+1/0
4.2.2014 20:29

J71o94s21e40f 92P69o77t40r 6110871517539

pane Polach,

představte si, že žijete ve falešné virtuální realitě založené na nesmyslných a špatných argumentech :

Věřící neříkají : evoluce je nesmysl, věřící říkají : vysvětlovat evoluci darwinismem, nebo neodarwinismem je nesmysl ( nastudujte si nejnovější věci v této oblasti)

Pravděpodobnost vzniku samovolného života je takřka nulová . věřící říkají : pravděpodobnost vzniku samovolného života je nerozlišitelná od nuly. Zkuste se o tom informovat, tato otázka je nerozhodnutelná, žádná věda vám neřekne, jak život vznikl, pouze teorie, domněnky, myšlenkové konstrukce.

Bible je věrohodný historický dokument. To žádný věřící neříká. Věřící říká, že  popisuje historii hebrejského národa a hlavně popisuje vztahy mezi lidmi, vztahy k lidské společnosti a vztahy  lidí a společnosti k Bohu a naopak.

Poučte se trochu a zapomeňte na ideové dědictví systému před více než dvaceti roky odvátého na smetiště dějin

0/0
4.2.2014 21:16

R89o54m33a21n 37P34o86l55a38c33h 9640244507405

To je zajímavé, protože všechny ty argumenty, které jsem uváděl, tak jsem slyšel osobně od desítek věřícícíh. Asi byste se vy měl informovat, kdo ti ostatní věřící jsou ;-D

+1/0
4.2.2014 22:09
Foto

J81a59n 64R17ý96z87n76a22r 4511166873430

Již sám pojem víra v naší společnosti má náboženský charakter. Osobně jsem na toto slovo docela alergický.

    Naše psyché má dvě části - racionální a intuitivní. Normální člověk by měl mít obě části v rovnováze. Ovšem křesťanství tvrdě intuitivní složku potlačovalo a tak se pojem víra většinou chápe brutálně racionálně - což je silně nepřirozené.

    V současnosti se společnost narovnává, ale pojmy si zatím přidržují původní obsah.

+1/0
4.2.2014 18:34
Foto

V69l34a61d21i46m72í95r 27V91o39l45k58o 6760762737599

Myslím, že z mé strany bylo již řečeno vše....už by to šlo dokola jak Ordinace v Růžovce.....tak poděkuji všem aktérům: Jakub, Jaroslav, Karel, Pavel.

Bylo to krásné odpoledne.;-)

+1/0
4.2.2014 14:46

J93a48r40o96s89l61a86v 28M74i93k90u62l76a 3777121276

Taky to tak beru R^

0/0
4.2.2014 14:49

P32a92v64e61l 92K26r85e90j28č33í47ř 2522231163396

No já musel vypadnout mnohem dřív, ale ještě jsem se k tomu dole přeci jenom vrátil, i když je to jak v Růžovce. Ale vzal jsem vás s Karlem dohromady, abych ušetřil byty.

0/0
4.2.2014 19:01
Foto

K30a24r26e27l 13B74o90h53á18č46e43k 1461527816424

Njn...někomu nestačí psát nesmysly v blogu, ale musí je psát stylem non plus ultra :)

+2/0
4.2.2014 13:48
Foto

V50l24a36d28i35m83í22r 21V65o77l61k48o 6770652237449

náhodou, já se tu vyblbnul;-)

+2/0
4.2.2014 14:31
Foto

V15l68a64d70i47m59í60r 98V51o41l49k55o 6240592797439

a k Jakubovi musím říci, že bojuje slušně......jiný jinde už by mě dávno poslal v.....no víš, kam....někdy tam kouše, když sedneš na studený.;-D

+1/0
4.2.2014 14:32
Foto

K19a84r82e33l 25B94o79h55á18č13e59k 1481507356224

;-D No...a nebylo by to rychlejší? ;-D 

Odpovím si sám...nebylo :)

0/0
4.2.2014 14:37
Foto

V86l93a12d38i76m86í21r 93V89o63l37k75o 6930432657959

bylo, ale zase bych si musel najít jinou zábavu.....a k programování je diskus ten nejlepší relax.....po každém kousku kódu, co šlape, šup vysypat RAM do iDNes.;-D

+1/0
4.2.2014 14:38

M16a96r28t39i91n82a 89M28o19u88d19r61á 7440983216579

Nesmysl, čirá demagogie.

Je zajímavé (a alarmující), jak se kdejaký blábol stává "objektivní pravdou", je-li stále opakován (a ohýbán).

+2/0
4.2.2014 13:45
Foto

J25a29k61u61b 22H31á13j55e97k 1908910690878

Co konkrétně je nesmysl? Že ateismus je víra?

0/0
4.2.2014 13:47

M28a84r21t52i16n53a 51M32o95u29d13r14á 7830283866779

Samozřejmě

+1/0
4.2.2014 13:48

M58a58r90t51i79n59a 74M81o13u83d84r93á 7710413116909

ještě upřesním, že je totální nonsens tvrdit, že nevěřící jsou věřící ve smyslu náboženském

+1/−1
4.2.2014 13:50
Foto

J30a40k90u13b 96H19á38j55e69k 1348290980588

Představte si, že vás někdo hodí do vody. Máte dvě možnost - aktivně jednat a plavat, nebo zůstat pasivní a neplavat. Obojí je ale jednání. Tím, že se rozhodnete neplavat, jednáte. A stejně je to s tou vírou. Ateista není nevěřící - on pouze nevěří v určitou náboženskou interpretaci. Ale má interpretaci vlastní (že Bůh neexistuje) a to je ta víra.

+2/0
4.2.2014 13:55

M57a37r12t25i76n48a 41M11o27u17d67r20á 7380483326689

To jste posunul, takový příklad je zavádějící. Jednat či nejednat není totéž, co věřit v něco a nevěřit v něco. 

Tato slova nejsou významově souřadná, ale jsou ve vztahu nadřazené (jednat) a podřazené (plavat, věřit). To se učí už v mateřské školce.

+3/0
4.2.2014 14:02
Foto

J56a60n 64R27ý22z83n53a36r 4821796483300

Jednat a nejedna je a není totéž. Je možné nejednat tělem a řečí, ale jednat myslí a vědomím.

   V Asii se tomu říká konání nekonáním. A rozhodně má svůj smysl.

0/0
4.2.2014 18:36
Foto

V44l81a55d40i74m33í55r 55V81o77l93k91o 6690892127329

nikoli vaše podsouvaná "víra v neexistenci" není to samé jako důvodná pochybnost v existenci;-)

+3/0
4.2.2014 14:04

P33a92v67e69l 15K85r22e73j63č81í45ř 2732831753426

I samotná "pochybnost v existenci" musí být podpořena enormní dávkou víry. Takovýto pochybovač musí například věřit, že živá hmota vznikla jakýmsi zázračným způsobem z neživé. A podobných otázek se najdou mraky, pokud ale nějakému pochybovači připadají jako málo podstatné či podružné, pak asi nemá moc smysl, aby se angažoval v této filozofické debatě :-)

+1/0
4.2.2014 14:11
Foto

V96l10a20d65i44m61í36r 45V15o92l75k86o 6780652727569

podsouváte vaše představy......musí? proč musí? Nemusí nic. Nemám-li dost indicií pro "A", pak nejsem přesvědčen v platnost "A". Tečka, finito. Nemusím nutně být zarytě přesvědčen o neexistenci "A", pokládám ji za pravděpodobnou.

Podpořit pochybnost v existenci enormní dávkou víry je známkou špatné znalosti a použití elementární logiky známé už od dávnověku.;-)

+3/0
4.2.2014 14:16

P32a80v30e13l 89K21r78e25j57č69í80ř 2752911863806

Vy budete skutečný agnostik, jinak si to nedovedu vysvětlit. :-) Ano, asi někomu něco podsouvám, protože když zamítnu možnost a) - první živou buňku stvořila nějaká inteligentní síla, musím se nutně přiklonit k jinému vysvětlení a to je b) - první živá buňka vznikla sama od sebe. Případně přijít s nějakou úplně jinou variantou c), d) a dalšími. Pokud mě ale žádná jiná nenapadá, musím se tedy přiklonit k variantě b) a tedy buď jsem si jistý, že se to tak stalo, nebo tomu věřím. A pokud si jsem jistý, jak se to stalo, měl bych být schopný to vysvětlit a dokázat. Pokud to nejsem schopný dokázat, jsem zpátky u víry.

Dobře, vám to připadá jako mezery v elementární logice a snaha někoho někam dotlačit. Mě zase váš postoj: "Myslím si, že takhle to není, ale jak to je doopravdy, netuším" připadá jako alibismus. Nevím, k čemu je takový životní postoj dobrý.

+2/0
4.2.2014 14:34
Foto

K71a15r45e96l 91B59o33h67á69č95e56k 1621757386984

V tomhle případě, by muselo platit...že nevěřím li v existenci Rákosníčka, pak bych měl dokázat opak, ale důkazy v téhle rovině jsou nesmysl ... tedy prostě stačí říct, že na Rákosníčky nevěřím a není to analogicky žádná víra ve Vochomůrku :)

+1/0
4.2.2014 14:41
Foto

V42l17a90d35i23m91í62r 71V51o84l30k94o 6170742797599

mě je dobrý k tomu, že nedocházím k závěrům tam, kde je to předčasné.....v klidu vám o lecčems řeknu, že nevím.

U něčeho, co budu považovat za přínosné, zkusím změnit nevím na vím něco, nebo i vím relativně dost. Jinde ne. Žiju s tím ani se v noci neodkopávám, kde je problém.

Kdo vyvrátí A, není povinen zdůvodňovat, co je B.;-)

+1/0
4.2.2014 14:41

P53a28v22e14l 80K43r68e80j96č97í23ř 2592161433586

Já to vezmu i s Karlem dohromady. Věřit v Rákosníčka jenom tak nemusíš, ale když uvidíš na břehu rybníčka nory a komůrky, může tě přece zajímat, kde se tam vzaly. A teď přijde někdo a řekne: "Tyhle komůrky dělá Rákosníček". A ty mu na to řekneš: "Nedělá, nikdy jsem ho neviděl." A ten někdo tě vyzve: "A kdo je teda dělá? Pokud to víš, tak mi to řekni a dokaž." A ty mu na to řekneš: "Nevím, kdo je dělá a nezajímá mě to." No budiž, tak je to s Vladimírem váš zvolený přístup k některým otázkám, ale smiřte se s tím, že jsou i lidi, které to zajímá.

0/0
4.2.2014 18:59
Foto

V12l85a58d36i73m84í66r 72V87o19l42k92o 6220702647259

Takhle filozoficky můžeme nazvat všechno čímkoli.....psa jelenem, mech muchomůrkou panterovou. Jen vhodně zadefinujeme pojmy dle momentální potřeby a nálady.

Víra jako pojem má pro různé lidi různé významy i jejich hloubku. Není to sám o sobě dostatečně definovaný pojem pro použití kauzální či jakékoli jiné logiky. Díky tomu jsou vývody o ní obvykle ne-li nesmyslné, pak minimálně sporné.

Já ji chápu jako náhražku poznání (či doplněk, jak komu libo). Jiný ji chápe jinak.

Neumím se zaškatulkovat. Ateista? Agnostik? Nevím. Nemám dost důkazů, abych považoval existenci Boha za prokázanou, tudíž hypotézu, že existuje (pro sebe) opouštím a vycházím z axiomu, že není. Až budu mít (pokud) více relavantních, věrohodých a přesných východisek z faktů, pozorování, či měření....mohu si dovodit něco jiného a hypotézu o existenci Boha oživit, či vytvořit novou. Zatím nemám, tak končím u "hypotézy o existenci Boha nejsou dostatečně věrohodné", tudíž jeho existenci zatím zamítám jako nepravděpodobnou (ne nemožnou, jak vyplývá z předchozího) Co jsem? (a nepiště, že wůl prosím, když už tak hezky filozofujeme;-D)

0/0
4.2.2014 13:30

J92a89r45o13s43l63a34v 28M98i48k20u37l25a 3787121656

R^Jo, souhlasím. Dá se to shrnout i takto:

Kdo ví, nepotřebuje věřit. Kdo neví, nezbývá než věřit...

0/0
4.2.2014 13:35
Foto

V18l35a28d18i58m47í16r 74V85o55l33k94o 6470492557209

I když ona  ta vágně definovaná víra je v každém......jednou jsem fakt pevně věřil, že s těmi devíti pivky doběhnu až domů a nebudu muset hanebně za keř šeredně blízko veřejného osvětlení. Jsem proto věřící?

P.S. ten den asi bůh byl, páč jsem doběhl.;-D

0/0
4.2.2014 13:38

J41a81r30o69s69l39a25v 47M61i39k37u34l74a 3387561186

Věřil jste, protože jste si to přál, ale jistě jste nevěděl jak to dopadne ;-D 

Když si něco přejeme, ale nic o tom nevíme, tak tedy věříme.

0/0
4.2.2014 13:43
Foto

V16l76a84d85i51m55í66r 54V83o70l26k87o 6400382807599

R^ ......koneckonců, pokud bych to nestihl a věděl o tom, tak by mě víra má jistě opustila;-)

0/0
4.2.2014 14:02
Foto

J91a10k95u43b 58H41á94j77e20k 1808560290198

Přesně. Tedy když ateista říká, že Bůh neexistuje, věří, protože o tom nic neví R^;-D

+2/0
4.2.2014 14:04

J80a10r57o97s24l87a69v 63M68i67k84u25l74a 3857981236

Ano, z mého pohledu je to tak. Je irelevantní se o této existenci přít, protože nemáme důkazy ani pro, ani proti. Je to plýtvání časem.

0/0
4.2.2014 14:10
Foto

V36l16a32d57i77m41í74r 42V23o59l73k81o 6160752697989

neovládáte logiku a pravidla negace výroků

Opakem lidí, co věří v existenci A nejsou ti, co věří v neexistenci A, ale přirozený doplněk množiny tvoří např. i ti, co nevěří ani v existenci či neexistenci,. Množiny 1. stupeň ZŠ.;-)

+2/0
4.2.2014 14:13
Foto

J47a45k12u69b 68H88á25j49e20k 1948320410208

Já ale tvrdím trochu něco jiného. Říkám, že nevíra v existenci A je víra. Stejně jako nemít názor na A je názor.

+1/0
4.2.2014 14:24
Foto

V27l83a55d94i64m82í73r 34V70o41l48k35o 6250832647239

ano, to tvrdíte.....ale bez jakéhokoli důkazu, tudíž je vaše teorie vcelku rozumně označena za nevěrohodnou a jako taková zamítnuta.

To se teoriím stává, i těm pravdivým. Chcete ji potvrdit? Bez formálně správného postupu nemožné. Čím dřív vám dojde, že pravidla formální logiky nejsou vaším nepřítelem bez ohledu na vaši víru, tím dříve v ní přestanete dělat fatální chyby.;-)

0/0
4.2.2014 14:28
Foto

J87a57k92u97b 85H77á39j82e38k 1538460900818

O teorii můžeme mluvit, pokud bych chtěl vyvozovat nějaký platný závěr v rámci vědecké metodiky. Pokud se bavíme o metafyzice, tedy něčem co vědu z principu přesahuje, je nesmysl se ohánět teoriemi :-)

+2/0
4.2.2014 14:38
Foto

V46l82a19d42i31m94í75r 28V85o51l91k95o 6730752137639

samotná existence metafyziky, je sporná, takže je otázka jestli se bavíme o něčem víc než o jakýchsi představách.

Mimoch. z jakého principu tu vědu přesahuje? Je na ten princip nějaký ověřitelný odkaz, kde najdu více než jen nepodložené tvrzení?;-)

0/−1
4.2.2014 14:43

J44a53r14o60s36l32a47v 39M43i33k49u54l71a 3667201466

Já bych tu definici ateisty upřesnil:

Ateista je ten, kdo k životu Boha NEPOTŘEBUJE.

+1/0
4.2.2014 14:18
Foto

J82a51k33u58b 39H91á92j87e87k 1948120150118

Věřící Boha taky nepotřebuje.

0/0
4.2.2014 14:25
Foto

V11l21a11d35i29m93í10r 41V39o55l24k44o 6780982967559

což nerozporuje ani Jaroslav ani Já. Nevím. Někdo ano, někdo ne, N/A (= not applicable);-D

0/0
4.2.2014 14:29

J31a55r28o40s55l22a32v 52M54i33k52u59l25a 3727401306

;-D;-D;-D Vy jste teda věřící na baterky! Tak proč se věřící k němu vubec modlí, tedy ho o něco prosí, proč se ho pořád ptají, co mají dělat, jestli žijí v souladu s jeho názory, proč čtou bibli kolem dokola, když ho vůbec nepotřebují ? 8-o

+1/0
4.2.2014 14:30



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.