Politicko-společenský kompas

15. 12. 2013 10:11:54
Jelikož se zajímám o politiku a o politickou filosofii vůbec, dlouho mě štvalo, že neexistuje (respektive jsem já nenašel) takový způsob dělení politických ideologií a směrů, který by byl dostatečně obecný, ale přitom nezavádějící. Zásadní problém mě známých politických kompasů je ten, že vždy vychází z tradičního pravo-levého politického dělení.

Jenže to jsou pojmy velice vágní a jejich význam je proměnlivý nejen v čase (Velká francouzská revoluce vs současnost), ale i místně (USA vs Evropa), což lze dobře ilustrovat třeba na pojmu liberalismus. Zatímco liberální myšlenky byly v době francouzské revoluce spjaty s třetím stavem a tedy levicí, dnes je (klasický) liberalismus spojován s pravicí (typickým českým představitelem klasického liberalismu je Václav Klaus). Ovšem v USA se myslí pod liberalismem ty politické ideály, které bychom u nás považovali za sociálně-demokratické a tudíž levicové.

Usoudil jsem proto, že má-li mít politicé dělení smysl, je třeba opustit pravo-levé rozdělení a najít nové dělící kritérium. Jaké to ale má být? Ekonomická svoboda? Osobní svoboda? Míra přerozdělení?

Politická osa

Nejdříve je třeba si vyjasnit, co je vůbec cílem politiky. Podle mého názoru je to uplatnění veřejné moci jako nástroje k řešení společenských záležitostí. Pro veřejnou moc je přitom charakteristické, že je založena na nedobrovolnosti – občané se musí podřídit zákonům, vyhláškám a nařízením, jinak následuje represe veřejné moci. Politika je proto způsob vlivu založený na nedobrovolnosti a vynutitelnosti.

Nejlepším obecným kritériem hodnotící politické ideologie se tedy mi zdá být samotná míra uplatnění politiky jako takové, respektive veřejné moci. Na takovéto ose je jedním extrémem orwellovská totalitní spolčenost, kde veškeré jednání je podřízeno veřejné moci a je potlačena individualita člověka. Ten, kdo rozhoduje není jedinec, ale státní aparát. Druhým extrémem je anarchistická společnost založená výhradně na dobrovolnosti. První extrém jsem se rozhodl nazvat etatismem a druhý extrém voluntaryismem. Mohli bychom tyto extrémy nazvat třeba i totalitarismem a anarchismem, ale raději volím ideologiky méně zatížené výrazy.

Je ale třeba zdůraznit, že tato politická osa se nezabývá ničím jiným než mírou uplatnění veřejné moci. Nezáleží z jakých pohnutek je ona moc uplatňována, ani zda je „dobrá“ nebo „špatná“. Zelený liberál, konzervativní katolík i sociální demokrat se tak mohou ocitnout v tomtéž bodě politické osy, ačkoliv každý z nich by chtěl regulovat jinou oblast našich životů. Zde vidíme rozdíl oproti klasickému pravo-levému rozdělení, kdy by konzervativní katolík a sociální demokrat zastávali různé pozice.

Společenská osa

Ačkoliv je samotná politická osa dostačující a použitelná sama o sobě, rozhodl jsem se po vzoru původního politického kompasu definovat druhou (společenskou) osu, která ponese zpřesňující informaci o tom, jaké hodnoty člověk zastává. Tedy nezajímá nás už jaké zastává politické postoje, které by chtěl uplatnit skrze veřejnou moc, ale jaké má názory na život, mezilidské vztahy, co považuje za dobré a špatné atd.

Neexistuje samozřejmě jeden jediný úhel pohledu, ale považoval jsem za vhodné zde promítnout postoj k tradičním hodnotám a morálce. A to proto, že postoj k těmto záležitostem bývá spojován přímo s politikou jako takovou (konservatismus) a mým cílem je ukázat kategorický rozdíl mezi politickými a společenskými záležitostmi.

Poznámka: Je třeba si ale přiznat, že pojem „tradiční hodnoty“ je na tom podobně jako pojmy „levice“ a „pravice“ – tušíme sice rámcově co se pod nimi myslí, ale každý máme o nich mírně odlišnou představu. Navíc je bez pochyb, že tradiční hodnoty nejsou objektivně dané, ale jsou přímo odvislé od kulturního kontextu. Vzhledem ale k tomu, že společenská osa je spíše doplňující tu politickou (a ne naopak) můžeme se s tímto vágním označením snad spokojit.

Jedním extrémem na společenské ose je tedy postoj plně respektující tradiční hodnoty. Můžeme si představit katolíka, který prožil celý život s jednou ženou v manželství a spolu vychovali pět děti. Žil počestným životem v duchu katolické morálky, každou neděli chodil do kostela, byl pravdomluvný, nikdy se neodvážil odporovat autoritám a za svou vlast by byl ochoten položit život.

Druhým extrémem by potom mohla být bývalá hippiesačka odmítající jakékoliv tradiční hodnoty, která vystřídala za svůj život desítky sexuálních partnerů se kterými praktikovala BDSM, užívala drogy a nemanželské dítě odložila do dětského domova. Svým blízkým lhala a využívala je jen ke svému prospěchu. Nakonec umřela jako zadlužená alkoholička závislá na automatech. Samozřejmě je nutno brát tyto příklady s rezervou, jsou to spíš takové karikatury, jistě byste vymysleli lepší :-) První extrém jsem se rozhodl nazvat konservatismem a druhý extrém libertinismem.

Spojením politické a společenské osy získáme následující graf. Pro ilustraci jsem do něj zakreslil oblasti, ve kterých se podle mě nachází to, co nazýváme levicí a pravicí. Zatímco v tradičním uvažování jsou tyto pojmy vektory jdoucí proti sobě, v mém grafu jsou to kruhy z části se překrývající.

Politicko-společenský kompas

Konservativní anarchista a volnomyšlenkářský etatista

Jak jsem již napsal, mým cílem při tvoření tohoto politicko-společenského kompasu bylo ukázat kategorický rozdíl mezi politickými a společenskými záležitostmi. Ukázat, že člověk bez ohledu na morální postoje a způsob života může zastávat různé politické postoje.

Konservativní katolík žijící spořádaný život v duchu tradičních hodnot může být etatistou, stejně jako anarchistou. Může volat po povinné náboženské výuce na školách a zákazu homosexuálního styku, stejně tak ale může volat po zrušení institutu manželství v zákoně a zrovnoprávnění s jinými formami soužití mezi lidmi.

Na první pohled může být spojení „konzervativní anarchista“ protimluv, ale pokud ale důsledně oddělíme politické a společenské postoje, začne to dávat smysl. Častější jev je volnomyšlenkář, co žije bohémským životem, ale jak přijde řeč na politiku, nejraději by všechno zreguloval.

Autor: Jakub Hájek | neděle 15.12.2013 10:11 | karma článku: 8.86 | přečteno: 746x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 26 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 9.91 | Přečteno: 93 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 88 |

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 37.42 | Přečteno: 871 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 33.55 | Přečteno: 3278 | Diskuse
Počet článků 93 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1600

Jsem pětadvacetiletý absolvent korporátní krysařiny na Masarykově univerzitě, webový tvůrce na volné noze, infantilní rebel s uměleckými ambicemi. Jsem Ryba a často plavu proti proudu.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...