Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem šel stanovat na Králický Sněžník I

Čas od času postihne moji povahu, obvykle libující si v určitém stereotypu, nutkavá potřeba se nějak překonat. Takhle jsem třeba jako nijak zvlášť aktivní cyklista vyjel z Olomouce na Praděd a zpět  (cca 160 km), vloni jsem stopem projel bývalou Jugoslávii , ačkoliv jsem nikdy před tím prakticky nestopoval. Mám také zatím pár neuskutečněných plánů jako výstup na zimní Rysy nebo 100km pochod. No a v poslední době jsem začal pociťovat nutkavou potřebu překonat se a poprvé přenocovat někde uprostřed přírody sám.

Stanování nebo spaní pod širákem mám rád, spal jsem i dvakrát vyloženě uprostřed temnýho lesa nebo na kosovským starým hřbitově, stanování v kempu ani nepočítám. Ale vždy jsem stanoval s někým druhým (třetím) a tím ze mě automaticky spadl určitý iracionální strach. Co tím myslím? Racionální strach, nebo lépe řečeno ostražitost je v pořádku, pokud samozřejmě nepřesáhne únosnou míru. Iracionální strach je takový, který sami považujete za naprosto nesmyslný, ale přesto vás ovládá. Možná vlastně píšu o fóbii, ale nejsem psycholog, takže se raději vyhnu těmto pojmům.

Já se dlouhá léta domníval, že se bojím spát sám někde o samotě “mimo civilizaci”. Píšu domníval, protože jsem to nikdy nezkusil a přesto jsem si myslel, že by to pro mě byl otřesnej stresující zážitek. V hlavě jsem si třeba představoval situaci, jak ležím někde uprostřed temnýho lesa sám ve stanu a slyším podivné zvuky podobající se třeba lidským krokům. I kdybych byl na samotným konci světa, přesto bych byl schopnej slyšet kroky :-) Nebo že vykouknu ze stanu a uvidím někde podivný stín, zaznamenám nějaký divný pohyb a nebudu schopnej usnout.

Ale především jsem se asi bál, že by mě ve stanu uprostřed té samoty ovládaly nepříjemné nutkavé myšlenky, které ani nepotřebují nějaký vnější podnět a vystačí si sami se sebou, aby člověka ovládaly. Konkrétně v mém případě se mi třeba často v lese vybaví scény z kultovního hororu Záhada Blair Witch(IMHO nejlepší horor všech dob), který jsem poprvé viděl někdy cca v 11 letech… možná ta věková doporučení nejsou pro srandu králíkům, co? :-)

 

Když jsem si ale uvědomil, jak ty moje obavy ze stanování jsou iracionální, rozhodl jsem se to prostě vyzkoušet. Chtěl jsem současně sám sebe in vivo sledovat, jak v noci o samotě budu reagovat na vnější podněty, co mi podvědomí bude podstrkávat za informace a jak se s tím dokážu vypořádat. Kdysi na gymplu jsem byl s pár spolužáky na nějaké přednášce o meditování. Pamatuju si, jak ten buddhistický guru tam vysvětloval, jak se zbavit myšlenek – přistupovat k nim jako k listům papíru, které prostě zmačkáte a zahodíte.

A tak mi po letech došlo, že přesně toto je třeba udělat s těmi nutkavými myšlenkami vyvolávající iracionální strach – zmačkat a zahodit. Nedat jim vůbec prostor vážně o nich uvažovat. A že je přece absurdní, aby člověka uprostřed nádherné přírody svazoval nějaký nesmyslný strach. Že jsem si k tomuto experimentu vybral zrovna 1424 metrů vysoký Králický Sněžník v polovině února, je už jen nepodstatná drobnost :-)

Pokračování příště…

Autor: Jakub Hájek | sobota 21.2.2015 16:20 | karma článku: 9,25 | přečteno: 894x
  • Další články autora

Jakub Hájek

Zapište se do registru dárců kostní dřeně, záchrana života nemůže být snazší

Nikdy nevíte, jestli právě teď někdo nečeká v nemocnici na transplantaci a nejste jediný vhodný dárce. Zní to trochu pateticky, ale může to být realita. ?Jde hlavně o to udělat ten první krok a zaregistrovat se.

23.8.2020 v 19:32 | Karma: 10,54 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

Vekslák z krněnskýho autobusáku

Pozor, následující text vykazuje známky sluníčkovosti. Čtěte jen na vlastní nebezpečí! Známe se už několik let, prakticky mě doprovází studiem na vysoké škole. No, známe... já znám jeho, on mě evidentně ne.

10.10.2015 v 17:19 | Karma: 33,24 | Přečteno: 5209x | Diskuse| Společnost

Jakub Hájek

3 hlavní důvody, proč mě baví autostop

Letos jsem se vydal už po druhé na dvoutýdenní trip autostopem po Balkánu a po cestě jsem si postupně uvědomoval, co mi tento způsob dopravy dává a jaký má na mě vliv.

12.9.2015 v 17:22 | Karma: 9,87 | Přečteno: 398x | Diskuse| Cestování

Jakub Hájek

Hloupost a strach není omluva pro agresi

Strašák imigrace obchází Evropou a společnost se radikalizuje. Začíná se pomalu stávat akceptovanou normou na sociálních sítích posílat imigranty do koncentráků a "vlastizrádcům" na demonstracích vyhrožovat šibenicemi.

3.7.2015 v 20:05 | Karma: 27,93 | Přečteno: 4127x | Diskuse| Politika

Jakub Hájek

Sluníčkové holky v Balúčistánu aneb I malé dějiny píší vítězové

Je večer 28. října 2014 a ve Vladislavském sále sedí mezi jinými osobnostmi známý cestovatel Miroslav Zikmund. Prezident Miloš Zeman se mu totiž rozhodl udělit státní vyznamenání – Řád Tomáše Gariggua Masaryka za vynikající zásluhy o rozvoj humanity. O pět měsíců později se Miloš Zeman vyjádří na adresu čerstvě propuštěných českých turistek po dvouletém zajetí, že se dopustily hlouposti a způsobily starost všem okolo.

30.3.2015 v 22:00 | Karma: 26,81 | Přečteno: 2077x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Exposlanec ODS Šťastný, lékař bývalého prezidenta, se pokouší za ANO o návrat

23. dubna 2024  12:26

Pražské ANO ve středu rozhodne, zda zkusí vrátit do nejvyšších pater politiky Borise Šťastného,...

Bezdůvodně napadl děti na zastávce a v tramvaji. Agresora policie dopadla záhy

23. dubna 2024  12:16

Napadení dvou skupin dětí krátce po sobě šetřili v polovině dubna policisté v Praze Řepích. Nejprve...

Kadyrov má nekrózu slinivky, Kreml hledá nástupce, tvrdí investigativci

23. dubna 2024  11:03,  aktualizováno  12:09

Spekulace o zdravotním stavu Ramzana Kadyrova opět přiživil ruský exilový portál Novaja Gazeta...

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:41

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1600x
Jsem pětadvacetiletý absolvent korporátní krysařiny na Masarykově univerzitě, webový tvůrce na volné noze, infantilní rebel s uměleckými ambicemi. Jsem Ryba a často plavu proti proudu.

Seznam rubrik